Halvårsrapport 2025

Pressemeddelelse:

Årsrapport 08.09.2025

Rise Sparekasse leverer solidt halvår i faldende rentemiljø – opjusterer forventningerne til 2025

Rise Sparekasse kan præsentere et meget tilfredsstillende halvårsresultat, der vidner om stabil drift, stærk lokal opbakning og et solidt kapitalgrundlag – trods betydelige rentereduktioner i markedet. Resultatet før skat udgør 17,8 mio. kr. og efter skat 14,3 mio. kr.


Stigende aktivitet i antallet af nye kunder, kursreguleringer samt øget aktivitet i boligmarkedet giver et positivt løft til indtjeningen. Antallet af ejendomshandler og konverteringer har været pænt stigende i første halvår 2025. Den lokale forretningsmodel, hvor vi er tæt på vores kunder, står stærkt og Sparekassen opjusterer nu forventningen til hele året til 22–25 mio. kr. før skat.


Højdepunkter fra halvårsrapporten 2025

  • Stærkt resultat: 17,8 mio. kr. før skat – og 14,3 mio. kr. efter skat
  • Netto rente- og gebyrindtægter: 48,3 mio. kr. (fald på 7 % eller 3,6 mio. kr.)
  • Kursreguleringer: 3,6 mio. kr. (mod 2,7 mio. kr. i 2024)
  • Udgifter til personale og administration: 34,5 mio. kr. (stigning på 5,7 % eller 1,9 mio. kr.)
  • Nedskrivningerne: Udgift på 760 tkr. (mod en indtægt på 1,2 mio. kr. i 2024).
  • Udlån: 536,5 mio. kr. (stigning på 43,0 mio. kr. eller 8,7 % ift. 2024)
  • Indlån ekskl. puljer: 1.494.816,8 mio.kr. (steget med 115,0 mio. kr. svarende til 8,3 %)
  • Garantkapital: 113,0 mio. kr. (stigning på 11,9 mio. kr. svarende til 11,7 %)
  • Egenkapital: 278,9 mio. kr. (stigning på 14,1 % eller 34,5 mio. kr.)
  • Antal kunder: Netto stigning på 400 kunder i forhold til 2024.

Rise Sparekasse ser en lavere toplinje med lavere renteindtægter som delvis opvejes af stigende aktivitet og dermed stigende gebyr- og provisionsindtægter, udbytter og kursreguleringer. Driften og omkostningsudviklingen er resultatet af målrettede investeringer i governance, data og interne kontroller, som styrker kvaliteten i rådgivningen og tempoet i beslutningerne.

Vi er meget tilfredse med årets første seks måneder. Vi har haft medvind i kundeaktiviteten, men modvind på renterne. Alligevel leverer vi et robust halvår, fordi flere kunder vælger os, og fordi vi arbejder tættere på dem, vi allerede har. Det er kontrolleret vækst – og det er sådan, vi gerne vil drive sparekasse,” siger direktør Bjarne V. Nielsen.


Stabil drift – skift i indtjeningens sammensætning

Netto rente- og gebyrindtægter udgør 48,3 mio. kr. (-7,0 % i forhold til 1. halvår 2024), primært som følge af lavere renteindtægter efter rentereduktioner fra ECB og Nationalbanken. Gebyr- og provisionsindtægter stiger derimod 12,4 %, og udbytter fra aktier er øget 12,5 %. Samlet kursregulering er positiv med 3,6 mio. kr.


Udgifter til personale og administration stiger 5,7 % til 34,5 mio. kr. – en planlagt forstærkning af Backoffice og interne kontroller, som fremadrettet giver mulighed for flere kundevendte ressourcer og dermed indtjeningsskabende aktiviteter fremover.

“Vi har investeret i de rigtige steder – governance, data og mennesker – så vi kan løfte kvaliteten i rådgivningen og tempoet i beslutningerne. Det koster på kort sigt, men skaber holdbar indtjening på længere sigt,” siger Bjarne V. Nielsen.


Lokalt engagement – handling før ord

Den lokale model er fortsat bærende. Med afdelinger i Rise, Svendborg, Haarby og Faaborg træffes beslutninger tæt på kunderne, og relationerne er personlige. Kundeudviklingen viser, at der er positiv kundetilgang i Sparekassens filialer. Den årlige kundeundersøgelse viser samtidig et styrket forhold til de mange eksisterende kunder.

“Vores forretningsmodel er at værne om det lokale og samtidig være tæt på vores kunder. Det er en naturlig del af vores virke at bakke op om ildsjæle, foreninger og virksomheder, som skaber udvikling og liv i vores områder,” siger Bjarne V. Nielsen.


Opjusterede forventninger til 2025

På baggrund af halvårsresultatet opjusteres forventningen til årsresultat før skat til 22–25 mio. kr. Opjusteringen afspejler et højere aktivitetsniveau – særligt på boligområdet samt den positive udvikling i udlånet. Derudover imødeses effekten af de gennemførte organisatoriske og driftsmæssige investeringer, der er sket i Sparekassen igennem de seneste år.

“Vi ser god kundetilgang og en solid pipeline i privat- og erhvervsforretningen. Samtidig står vi stærkt på kapital og likviditet, så vi kan fastholde en sund og balanceret vækst,” siger Bjarne V. Nielsen.


Om Rise Sparekasse

Rise Sparekasse er en lokal sparekasse, der i mange år har været en del af lokalsamfundet og arbejdet for at støtte både privatkunder og erhvervslivet. Sparekassen ønsker ikke blot at være i verden, men at være noget for verden og har derfor et stærkt fokus på lokalt engagement og arbejder aktivt på at sikre udvikling og liv i de områder, hvor vi er til stede. 


Se hele Halvårsrapporten her.



_60A8815

Sparekassedirektør

Bjarne V. Nielsen
Tlf.: 2325 0996
E-mail: bn@sparekassen.dk