Skift til MitID fra NemID

31. oktober 2022 var sidste dag, du kunne benytte NemID til login i net- og mobilbank i de danske banker - og derfor også i Rise Sparekasse. Fremover kan du kun bruge MitID -som beviser, hvem du er, når du logger ind eller godkender digitalt.


Sådan får du MitID 

Der er forskellige måder at få MitID på. 

  • Få MitID med NemID
    Du kan få MitID, hvis du har NemID og har adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs. Læs mere her.  
  • Få MitID i Borgerservice

    Du kan få MitID i Borgerservice, fx hvis du ikke har en telefon, du kan bruge.

    OBS: Du skal huske at bestille tid i Borgerservice og medbring gyldig legitimation

    Læs mere her.
  • Få MitID med pas
    Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. Læs mere her.


Sådan hjælper du en anden med at få MitID, som har pas og 

  • en ældre telefon (der ikke kan scanne pas). Læs mere her, se video her.
  • en nyere telefon (der kan scanne pas). Læs mere her, se video her.

  • Tips og tricks til at scanne pas og ansigt. Læs mere her, se video her.


Behold NemID

Du skal beholde dit NemID i en periode, idet flere steder stadig bruger NemID, indtil det er endeligt udfaset. Du får besked af Digitaliseringsstyrelsen, når du ikke længere skal bruge NemID. 


For at få MitID skal du bruge:

  • en computer, tablet eller smartphone
  • dit NemID – nøglekort eller nøgleapp
  • adgang til SMS eller e-mail

Du skal igennem en række trin for at få MitID. Sæt derfor god tid af til at få MitID. 


Sådan bruger du MitID

MitID er en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID appen, som du bruger NemID nøgleapp i dag. Med et swipe kan du godkende med MitID på din smartphone eller tablet.


Til forskel fra NemID nøgleapp skal du selv åbne appen, når du skal godkende med MitID. Det er derfor en god idé at placere den et sted på din telefon, hvor du nemt kan finde den.

Det kan også være en god idé at lave backup af MitID, hvis du skulle miste din telefon. Det kan du gøre ved at installere MitID app på flere enheder, fx både din telefon og din tablet.


Sådan kan du også bruge MitID

Hvis du ikke har mulighed for at bruge MitID app, findes der andre alternativer:

 1) MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen. Læs mere her.
NEW_MitID_Kodeviser
2) MitID kodeoplæser har en stor skærm, der viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeoplæser kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn. Læs mere her
NEW_kodelaeser_forside
3) MitID chip er til dig, der har brug for at godkende og logge på med MitID mange gange hver dag, fx i forbindelse med dit arbejde. Læs mere her
 mitid-chip-Rise Sparekasse-min

Sådan passer du på MitID -pas på svindlere

Vær opmærksom på, at der for tiden er en del digitale svindlere har fået øjnene op for, at den kommende overgang fra NemID til MitID, kan bruges til at franarre dig dine personoplysninger. Du skal passe godt på MitID- det er nemlig dit – og kun dit. 

Sådan gennemskuer du svindel-forsøg. Fem gode råd, som hjælper dig godt på vej:

  1. Du må derfor aldrig vise dine koder til andre. Skjul dem, hvis du er et offentligt sted. Hverken Sparekassen eller Digitaliseringsstyrelsen udsender aldrig officielle henvendelser til borgerne via borgernes private mailadressser - sådanne henvendelser vil altid blive sendt via Digital post/ E-boks.
  2. Udlever aldrig MitID app, MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser til andre. Hverken styrelsen, politiet, sparekassen eller andre myndigheder vil nogensinde bede borgerne om at dele nøglekort, udlevere personlige loginoplysninger, adgangskoder eller kortoplysninger via mobil, sms eller telefon.
  3. Giv heller ikke dit bruger-ID til andre. Kun til supporten, hvis du selv kontakter den. Du vil nemlig aldrig blive kontaktet af din bank eller supporten, som beder om dine MitID-oplysninger.
  4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald eller e-mail fra nogen, som fx udgiver sig for at være fra din bank. Vær opmærksom på, om links, url'er og afsenderadresse ser mistænkelig ud. 
  5. Tjek altid, hvad du godkeder med MitID. Og hvis det ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du straks afbryde. Det gælder både, hvis du bruger app – og hvis du bruger MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser.

Brug for hjælp?

  • Glemt bruger-ID? Klik her.
  • Glemt PIN-kode til MitID app? Klik her.
  • Glemt adgangskode? Klik her.
  • Ny telefon/slettet app? Klik her.
  • Aktivere din MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip? Klik her.
  • Spærre MitID identifikationsmiddel. Klik her.
  • MitID i reserve. Klik her.

Aktiveringskode?

Der er 3 muligheder for at få en ny aktiveringskode

  1. Selvbetjening (www.mitid.dk)
  2. Ved fysisk fremmøde på Borgerservice
  3. ID App

Vi anbefaler:

- at du henter appen 2 steder eks på telefon og ipad mm. eller bestiller en kodeviser.


Hvorfor skal jeg have MitID?

MitID afløser NemID læs mere her.


Hjælp andre – med pas og MitID app!

Har din morfar, din datter – eller din bedre halvdel brug for lidt ekstra hjælp til at få MitID? Så kan du nu hjælpe med at oprette personens MitID med din egen telefon.  

Den, du hjælper, skal have et gyldigt pas. Så kan I klare det hele hjemmefra. 

Vær opmærksom på, at den, der skal have MitID, skal være fysisk sammen med dig, når du hjælper. Han eller hun er den eneste, der må kende og indtaste sit bruger-ID og sin personlige PIN-kode. Se video her.

Læs her, hvordan du hjælper andre.


Slut med NemID nøglekort fra 1. juli

Et påbud fra Finanstilsynet betyder, at du som kunde fra 1. juli ikke længere kan anvende NemID nøglekort til at tilgå Net-og MitID.


Tekniske krav

MitID er for alle, og der er kun få, enkle krav til din computer, mobiltelefon eller tablet. 

Læs hvilke krav her.


Hent hjælp til MitID

MitID support:

Tlf.: +45 3398 0010

E-mail: support@MitID.dk

Man- fredag: kl. 8.00-20.00.  
Lør-, søn- og helligdage kl. 10.00-16.00. 


MitID Hjælpeunivers:

Find svar på dine spørgsmål- klik her. 


Rise Sparekasse Support:

Tlf.: 4470 2727
E-mail: hotline@sparekassen.dk

Hverdag: kl. 8.00 - 22.00

Lørdag: kl. 11.00 - 20.00

Søndag/hel.: 11.00 - 20.00


NemID bliver til MitID – også for virksomhedsejere og foreninger

MitID Erhverv?

MitID Forening?

FAQ om at bruge sit private MitID som virksomhedsejer eller forening, læs mere her.