NemID - MitID

NemID bliver til MitID

I disse dage kan du opleve at få et brev via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, hvor der informeres om, at NemID bliver til MitID. Alle med NemID skal i løbet af 2021 og 2022 have MitID. 


Hvad er MitID?

MitID afløser NemID. Alle med NemID skal have MitID, som bliver hele Danmarks nye digitale ID. Du kan bruge MitID til alt det, som du har brugt NemID til, fx til at overføre penge på netbank eller til at logge ind på borger.dk.

De største ændringer bliver, at NemID nøglekortet udgår, at NemID nøgleapp bliver udskiftet med en kommende MitID app, og at MitID også kan fås som chip. 

Du kan læse mere om MitID på MitID.dk.  


Hvornår kan jeg begynde at bruge MitID?

Digitaliseringsstyrelsen lancerer en landsdækkende kampagne om, at man kan komme i gang med MitID fra den 6. oktober.  

Du kan dog ikke bruge MitID på Rise Sparekasses nuværende netbank privat og mobilbank. Rise Sparekasse planlægger at lancere et nyt netbank privat og mobilbank inden udgangen af 2021, hvor du kan bruge MitID til dine banksager. Behold derfor din NemID indtil du får andet besked på vores hjemmeside. 

Hvis du vil bruge MitID før, du får besked fra os - henviser vi til MitID supporten (kontaktinfo nederst på siden) eller Borgerservice. 


Sådan får du MitID

Du får automatisk besked, når det er din tur. Beskeden får du på et tidspunkt, når du logger ind i din net- eller mobilbank. Det kan dog godt gå noget tid, da MitID indfases i løbet af 2021 og 2022.

Har du ikke en dansk eller grønlandsk bank, skal du have MitID på MitID.dk.

Er du fritaget fra Digital Post, modtager du et fysisk brev med posten. 

Hvis du ikke har modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen, kan du forsætte med at bruge dit NemID og din NemID nøgleapp, helt som du plejer, indtil du hører noget fra dem.


Behold NemID indtil videre

Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemID er endeligt udfaset. Du får besked, når du ikke længere skal have NemID.


Erhverv

For erhvervsbrugere betyder det, at du skal udskifte din nuværende medarbejdersignatur med en ny erhvervsløsning - MitID Erhverv. Erhvervsløsningen lanceres først senere.


Opdatere dine ID-oplysninger i NemID med din fysiske pas

Har du fået et brev via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, hvor der informeres om, at du skal bekræfte din identitet inde i NemID-appen med din fysiske pas. Beskeden vil indeholde vejledning til, hvad du skal gøre. 


Hvorfor skal jeg opdatere mine ID-oplysninger?

Du skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID for at bekræfte din identitet, før du kan få MitID. Kravene til MitID er større, fordi sikkerhed på it-området har ændret sig meget, siden NemID blev lanceret i 2010. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er ikke alle udstedelser, der lever op til de krav, der gælder for MitID. Det vil primært være NemID, der er udstedt online, eller nogle af de NemID, der er udstedt af banker.

Når du har opdateret dine ID-oplysninger, er du klar til at få MitID. Du får automatisk besked i din net- eller mobilbank, når du er logget ind, og når det er din tur.


Du kan læse mere om den nye identifikation med pas på www.borger.dk/ID


Krav for opdatering

Brugerne skal have et dansk pas, der er udstedt efter 1. januar 2012 og en smartphone (iPhone 7 og op efter eller Android) der kan scanne chippen i passet.


Jeg opfylder ikke kravene!

Har du ikke en sådan telefon, har dansk pas eller kan du af andre årsager ikke opdatere dine oplysninger via NemID nøgleapp, skal du se bort fra beskeden i nøgleappen og det brev, du modtager med Digital Post. Du kan forsætte med at bruge dit NemID, helt som du plejer. Du vil senere få mere information om, hvad du skal gøre enten via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen eller fysisk brev med posten.


Hvor kan jeg få hjælp?

Der er altid hjælp at hente i forbindelse med at få MitID. Du kan hente hjælp hos MitID support. Når MitID bliver taget i brug i vores Netbank kan du også få hjælp i din lokale sparekasse. Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål til MitID og opdatering af ID-oplysninger, kan du på nuværende tidspunkt kontakte MitID supporten.


MitID supporten kan kontaktes på:

E-mail: idopdatering@digst.dk

Telefon: 33 98 00 12


Telefontid:

Mandag-fredag: kl. 08:00-20:00

Lørdag og søndag: kl. 10:00-16:00. 


Læs mere på MitID.dk


Spørgsmål og svar

Der kommer mange spørgsmål om MitID. På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside kan du se de oftest stillede spørgsmål. Siden udbygges løbende.


Spørgsmål og svar indeholder lige nu:

  • Om MitID
  • Før du får MitID
  • Når du skal have MitID
  • Om MitID app
  • Om MitID kodeviser, -kodeoplæser og -chip
  • Sikkerhed omkring MitID
  • Hjælp til at få MitID
  • Øvrige spørgsmål til MitID

Du finder svarene til spørgsmålene her!

Få MitID nu

Du kan få MitID allerede nu med kun få trin. 

Klik her og kom i gang med det samme.