NemID - MitID

Skal du også opdatere dine ID-oplysninger i NemID med din fysiske pas?

I disse dage kan du opleve at få et brev via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, hvor der informeres om, at du skal bekræfte din identitet inde i NemID-appen med din fysiske pas. Beskeden vil indeholde vejledning til, hvad du skal gøre. 

Er du fritaget fra Digital Post, modtager du et fysisk brev med posten. 


Hvis du ikke modtager et brev fra Digitaliseringsstyrelsen om, at du skal opdatere dine oplysninger, kan du se bort fra den besked, du kan se i NemID nøgleappen, og forsætte med at bruge dit NemID og din NemID nøgleapp, helt som du plejer.


Hvornår kan jeg begynde at bruge MitID?

Digitaliseringsstyrelsen lancerer en landsdækkende kampagne om, at man kan komme i gang med MitID fra den 6. oktober.  

Du kan dog ikke bruge MitID på Rise Sparekasses nuværende netbank privat og mobilbank. Rise Sparekasse planlægger at lancere et nyt netbank privat og mobilbank inden udgangen af 2021, hvor du kan bruge MitID til dine banksager. Behold derfor din NemID indtil du får andet besked på vores hjemmeside. 

Hvis du vil bruge MitID før, du får besked fra os - henviser vi til Supporten(kontaktinfo nedenfor) eller Borgerservice. 


Hvorfor skal jeg opdatere mine ID-oplysninger?

Du skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID for at bekræfte din identitet, før du kan få MitID. Kravene til MitID er større, fordi sikkerhed på it-området har ændret sig meget, siden NemID blev lanceret i 2010. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er ikke alle udstedelser, der lever op til de krav, der gælder for MitID. Det vil primært være NemID, der er udstedt online, eller nogle af de NemID, der er udstedt af banker.

Når du har opdateret dine ID-oplysninger, er du klar til at få MitID. Du får automatisk besked i din net- eller mobilbank, når du er logget ind, og når det er din tur. Der kan godt gå noget tid, men du skal ikke foretage dig noget, før du modtager beskeden. 


Du kan læse mere om den nye identifikation med pas på www.borger.dk/ID


Krav for opdatering

Brugerne skal have et dansk pas, der er udstedt efter 1. januar 2012 og en smartphone (iPhone 7 og op efter eller Android) der kan scanne chippen i passet.


Jeg opfylder ikke kravene!

Har du ikke en sådan telefon, har dansk pas eller kan du af andre årsager ikke opdatere dine oplysninger via NemID nøgleapp, skal du se bort fra beskeden i nøgleappen og det brev, du modtager med Digital Post. Du kan forsætte med at bruge dit NemID, helt som du plejer. Du vil senere få mere information om, hvad du skal gøre enten via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen eller fysisk brev med posten.


Erhverv

For erhvervsbrugere betyder det, at du skal udskifte din nuværende medarbejdersignatur med en ny erhvervsløsning - MitID Erhverv. Erhvervsløsningen lanceres først senere.


Hvad er MitID?

MitID afløser NemID. I andet halvår af 2021 lanceres MitID. Alle med NemID skal have MitID, som bliver hele Danmarks nye digitale ID. Du kan bruge MitID til det, som du plejer at bruge NemID til.

De største ændringer bliver, at NemID nøglekortet udgår, at NemID nøgleapp bliver udskiftet med en kommende MitID app, og at MitID også kan fås som chip. 

Du kan læse mere om MitID på MitID.dk.  


Hvor kan jeg få hjælp?

Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål til MitID og opdatering af ID-oplysninger, kan du kontakte supporten.


Supporten kan kontaktes på:

E-mail: idopdatering@digst.dk

Telefon: 33 98 00 12


Telefontid:

Mandag-fredag: kl. 08:00-20:00

Lørdag og søndag: kl. 10:00-16:00.