Rise Flemløse Sparekasse 2020 - Sparekassen - Nyheder - Gode råd om phishing/ svindel

Gode råd om phishing/ svindel

Flere og flere kortholdere bliver udsat for svindel

Svindlere er begyndt at bruge nye og kreative metoder for at få lokket personlige informationer ud af kortholderen og derved stjæler deres penge. De ringer, skriver snyde-e-mails eller sms'er og opfordre kortholderen til at afgive følsomme oplysninger såsom: 

  • Netbank konto
  • Betalingskortnummer
  • Udløbsdato
  • Kontrolcifre
  • CPR
  • NemID-nøglekort mm. 

Svindlerne udgiver sig ofte for at være fra banken, Nets, NemID, politiet m.fl.  og kender allerede nogle af kortholderens personlige informationer. 

Antallet af svindel stiger især i forbindelse med internettransaktionerne omkring Black Friday og julehandlen. 

Vi har udarbejdet en række gode råd, så du er opmærksom og ikke bliver udsat for phishing / svindel. Derudover findes der en guide til, hvor du kan henvende dig, hvis det sker for dig.

Undgå at blive offer for phishing / svindel

  • Oplys ALDRIG kortnummer (fuldt kortnummer, kontrolcifre og udløbsdato)

  • Oplys ALDRIG NemID nøglekort

Disse oplysninger er private og personlige og du må derfor ikke digitalisere eller uploade/sende dem til andre.

Hvis du modtager noget på e-mail eller sms:

  • Undlad at opgive personlige data
  • Videresend til phishing-alerts@nets.eu 
  • Slet den!

Hvis du modtager et telefonopkald:

  • Undlad at opgive personlige data
  • Afbryd forbindelsen!
Hvis du allerede har opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt få spærret den/de konti, det/de betalingskort eller NemID man har afgivet oplysninger om. Du kan spærre det hele ved at ringe til:
 - Os indenfor vores åbningstider på tlf. 6252 1408.
 - Nets udenfor vores åbningstid på tlf.: 4489 2929 (døgnåben).


Spær NemID nøgleapp her.

Spær NemID nøglekort her.

Spær NemID adgangskode og NemID certifikat 

  - kontakt NemID Privat Support på tlf. 7224 7050.

Spær betalingskort her.

Kontakt politiet og opret en anmeldelse her.